שמאי רכוש ליאור בן-נון: “חסרות לנו ידיים עובדות”

ליאור בן-נון , שמאי רכוש - "חסרות לנו ידיים עובדות"

"חסרות לנו ידיים עובדות" - ליאון בן-נון שמאי רכוש

הכירו את ליאור בן נון, שמאי רכוש , בעל וותק של קרוב ל-40 שנה במקצוע.

בשיחה מעמיקה ויוצאת דופן חושף לפנינו ליאור את העולם המדהים של שמאי הרכוש, האנשים שקמים בכל בוקר ליום חדש ושאין להם מושג איך הוא הולך להיראות.

“בכל בוקר חושב שאתה יודע מה אתה הולך לעשות היום, רק בשביל לגלות שגם היום הולך להיות לך יום שונה מכל מה שתיכננת”, הוא אומר, ומוסיף כי אי הוודאות מבחינת לוחות הזמנים והביצוע, מהות הנזק וסוגי הטיפול, כל אלה משתנים כל הזמן.

לקפוץ למים

את דרכו במקצוע פילס ליאור בכוחות עצמו, ללא קורס או הכשרה מסודרת. “הייתי איש טכני, בוגר מגמת חשמל”, הוא נזכר, “בצה”ל הייתי איש חיל הקשר והאלקטרוניקה וכשיצאתי עסקתי בניהול מערכות אלקטרו-מכאניות במבנים ציבוריים גדולים. זאת היתה תקופה שבה למדתי לעסוק בהרכבה ותחזוקה של גופי חשמל, מיזוג אוויר… עד שבשלב מסויים פנה אלי שמאי שחיפש מישהו הנדסי שיצטרף אליו לחברה.”

לימודי שמאות רכוש – מתחילים מפה >>>

“באותם ימים לא היה לי רקע בתחום הביטוח ושמאות”, הוא אומר, “אבל ההזדמנות קרצה לי, לא יכולתי לוותר עליה, כי מבחינתי השיקול היה ברור – מצד אחד רציתי להיות קרוב לתחום ההנדסי, ומצד שני קיבלתי גישה למקצוע חדש, לתחום הביטוח, תחום שלא ידעתי עליו כלום ושום דבר באותה תקופה”.

יום בחייו של שמאי

ככל שאנו מעמיקים בשיחה אנו מתרשמים עוד ועוד מהמורכבות והאתגרים של המקצוע. אחד האתגרים הבולטים הוא הצורך להיפתח בכל יום למשהו לא מוכר, לחקור ולהתפתח כל הזמן.

“מגוון הנושאים שאנחנו מטפלים בהם הוא רחב מאוד, והוא שונה מיום ליום”, מסביר ליאור, “זה מתחיל מנזקי צנרת שגרתיים ומגיע עד אסדות גז וטורבינות של חברת החשמל. לא בכל תחום אתה מחזיק מצבת לקוחות מגוונת כזו. זה מאפשר לך להתפתח באינספור כיוונים כי בכל יום אתה נתקל במשהו חדש.”

כשאנו שואלים את ליאור מה לדעתו האתגר המשמעותי ביותר של שמאי רכוש בחיי היום-יום, הוא מעלה נקודה שאפילו לא חשבנו עליה. “בניגוד לעיסוקים טכניים אחרים, בעיסוק הזה אנחנו נאלצים לשלב גם את הפן האנושי. כשאתה מגיע ללקוח, אפילו אם “רק” נשרף לו החדר שינה, עדיין מדובר באירוע טראומתי. אתה, כשמאי רכוש, האדם הראשון שהוא פוגש, אתה זה שתהיה שם בשביל להרגיע אותו, לעזור לתאם לו אנשי מקצוע להסביר לו שמגיע לו דיור חלופי ותשלום שכירות זמנית, או שיש לו מקדמה לרכישת בגדים כאלה ואחרים בהתאם לפוליסה שלו… וזה רק על קצה המזלג”.

ומה בנוגע ללקוחות עסקיים? שם הדבר נראה עוד יותר חיוני. “זוכר את מחסן הולנדיה? שנשרף אחרי נפילת קסאם? אין ספק בכלל שהמנכ”ל היה בהיסטריה. יש כאן הרבה אחריות. במקרים אחרים התפקיד שלנו הוא גם לתמרן בין מי שאמור לשלם, לזה שאמור לקבל את הכסף. אנחנו צריכים לנתח את ההסכם בין הצדדים, להיות יכולים פעול בין מספר שחקנים, לפעמים גדול, שלכל אחד מהם יש אינטרס מנוגד, בין אם מדובר בסכום של 5,000 ש”ח שקל או מיליון.

 

מחסור בשמאי רכוש

מהשיחה עם ליאור אנחנו מבינים ששמאות רכוש שייכת לענפים המסורתיים, אלה שתמיד יהיה להם ביקוש אך סובלים ממחסור בכוח אדם. “הרבה מאוד מהשמאים היום הם אנשים ממקצועות אחרים, כמו עורכי דין למיניהם שנלקחו ע”י חברות הביטוח בשביל לעשות הסבה לשמאות רכוש, אבל זה ממש לא מספיק, וגם הידע שלהם מצומצם.”

אנחנו מנסים לברר עם ליאור קצת יותר לעומק מהו היקף העבודה בחייו של שמאי מתחיל, והוא מבצע עבורנו הערכה גסה. “אם אתה מעוניין לעבוד במקצוע הזה, הדבר שיכתיב את כמות העבודה שלך הוא אם תגרום למזמיני העבודה לרצות לעבוד איתך”. הוא אומר.

“בהערכה גסה, אני יכול להעריך שאחרי 3-4 שנים, אחרי שהתבססת בשוק וכבר מכירים אותך, לא מן הנמנע לעסוק ב-20-30 תיקים בחודש. כמובן, לא כל תיק הוא זהה, יש תיקים של מיליון ₪, אבל יש גם תיקים של 10 אלף ₪. גורלך נמצא בידיך.

 

טיפ קטן למתחילים

לסיכום, אנחנו מבקשים מליאור טיפ קטן למי ששוקל להתחיל למוד את התחום, והוא מספק אותו בשמחה. “מי שרוצה להיות שמאי, אני ממליץ שיהיה לו להשיג קצת רקע טכני. אני לא אומר שצריך להיות מהנדס או משהו כזה, אבל מדובר במקצוע טכני בבסיסו, צריך להיות מישהו שיצא לו להחזיק מברג או פטיש, שיצא לו להתעסק בחייו עם מכונות או חשמל.”

“זה לא שאי אפשר להצליח בלי זה” הוא אומר, “אבל זה יותר קשה, כי כאשר אנחנו באים להעריך נזק, מדובר בציוד מכאני שמיוצר על ידי אנשי מקצוע טכניים שאיתם אנחנו נצטרך לדבר בהכנת חוות הדעת, ואת מה שנשמע מהם נצטרך להסביר ללקוח או ללקוחה. האחריות כולה עלינו”.

רוצה פרטים על מסלול שמאות רכוש? לחצ/י כאן >>

 

Main website contact form
כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

שלחו לנו הודעה

Main website contact form

פוסטים נוספים

חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

Main website contact form

ההכשרה המקיפה בישראל

100% אונליין
5 תעודות מקצוע

לקבלת המדריך למייל:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

Main website contact form