נדל”ן אחרי הקורונה: המחסור בשמאי מקרקעין צפוי להחריף

החנויות נפתחו, בתי הספר חוזרים לפעילות ואפילו הפקקים חזרו לכבישים, אך האם המשבר הכלכלי עומד לחלוף גם בסקטור הנדל"ן?

יצאתם מהסגר? עפ”י התמונות נראה שכן.  החנויות נפתחו, בתי הספר חוזרים לפעילות ואפילו הפקקים חזרו לכבישים, אך האם המשבר הכלכלי גם הוא  עומד לחלוף?

מי שמצפה להתאוששות מהירה  צפוי להתאכזב, בייחוד אם הוא בחל”ת. הנתונים הראשונים שיעידו על המצב האמיתי יהיו נתוני החזרה לתעסוקה של למעלה ממיליון המובטלים. רבים מהם יגלו שהעסקים שבהם עבדו החליטו להפחית את מצבת העובדים (אם לא לסגור את העסק לגמרי), ואחרים יגלו שהדרך היחידה שלהם לחזור היא ע”י קיצוץ בשכר.

מה הסיבה אתם שואלים? התשובה לכך היא מה שנקרא ‘תזרים’. חישבו לרגע על רשתות האופנה. חברות אלה נוהגות להזמין את מלאי הקיץ או החורף שלהן כמה חודשים מראש. חנות בגדים שלא מכרה בגדים בחודשים מרץ ואפריל נכנסת לבור תזרימי, אין לה כסף לקנות את הבגדים לקיץ או לחורף הבא, אפילו אם הן בטוחות שיהיה ביקוש.

נדל”ן בעצירה. שנתיים לחזרה מלאה

מצב דומה קיים בשוק הנדל”ן, אך קשה וממושך יותר. פרוייקטים נדלניים מבוססים על הלוואות ומתוגמלים לפי התקדמות הבניה. אם הבניה לא מתקדמת, הכסף לא נכנס, ואם הכסף לא נכנס, איך ישלמו את ההלוואות? התוצאה היא יזמים בחדלות פרעון ופרוייקטים שעומדים דוממים תקופה ארוכה.

בנוסף לכל אלה, סקטור הבניה תלוי באופן משמעותי בעובדים זרים. כאשר אין טיסות, וכאשר יש הגבלות על כל הנכנסים בארץ, חובת בידוד ועוד אינסוף הגבלות רגולטוריות על חיטוי ואופן העבודה, הדבר מעמיס עלויות נוספות שלא כל הקבלנים מסוגלים לעמוד בהן, וכל זה אומר דבר אחד ברור: עצירה בבנייה.

השמאים באים

העצירה בבניה תקשה מאוד על ענף הנדל”ן בעת הנוכחית, אך עפ”י הערכות הקפאון צפוי להסתיים לחלוטין בכל הפרוייקטים תוך כשנתיים, ויש לכך מספר סיבות. הסיבה הראשונה היא שכמות משקי הבית ממשיכה לגדול והביקוש ליחידות דיור לא יקטן. הסיבה הנוספת היא עוצמתם של המגזרים היצרניים במשק – ההייטק והביומד, כמו גם מאגרי הגז וענפי הייצוא. כתוצאה מכך כוח הקניה של כלל המשק לא ייפגע באופן בלתי הפיך, אלא באופן זמני בלבד. אנשים יחזרו לעבוד, הכלכלה תחזור לבעוט ושנתייים מהיום גם שוק הנדל”ן יחזור לאיתנותו.

וכאן בדיוק טמון הסוד. התקופה הקרובה תהיה לא קלה, אך מיד לאחריה, עם ההזנקה המחודשת של הבניה ומתן המשכנתאות,  צפוי זינוק בביקוש לאנשי מקצוע בתחום הנדל”ן, ובעיקר לשמאי המקרקעין. מדובר בחוק כלכלי פשוט: ככל שמקצוע נדרש יותר כך השכר אותו יציעו עבורו יהיה גבוה יותר, ואם מדובר במקצוע המצוי במחסור, השכר בו יזנק עוד יותר.

לימודי שמאות מקרקעין הם דוגמה בולטת לאופן שבו הסבת אקדמאים מסייעת לבעיית המחסור. זהו ככל הנראה המקצוע הנדרש והחסר ביותר בענף הנדל”ן. עפ”י נתוני מועצת השמאים ישנו רק שמאי אחד על כל 4,685 תושבים, יחס מהנמוכים בעולם. לחץ הפרוייקטים האדיר כשהמשק יחזור לתפקד, התחרות בין הקבלנים השונים על השמאים המעטים, החיפוש אחר מתמחים ורמות השכר של כל העוסקים בדבר, כל אלה צפויים לזנק.

היתרון עבור סטודנטים ומתמחים לשמאות מקרקעין הוא ברור. מי מהם שיסיים את המסלול בזמן יהנה מהפריחה המחודשת בענף. זוכרים את משבר 2008? מאז המשבר המפורסם הכפילו את עצמן מחירי הדירות ועמן זינק שכר השמאים. גם הפעם, עתידם של השמאים בשנים הבאות נראה מובטח מתמיד, משהו שרק מעטים מבין השכירים במשק יכולים לומר.

רוצים להיות שמאי מקרקעין?  אנחנו נעזור לכם >>

אם בא לכם, אפשר לצפות פה בהמלצות וחוות דעת על לימודי שמאות מקרקעין אצלנו

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

פוסטים נוספים

קורס פרקטיקום מכללת אפיק. המרצה שלומי חכמוב ושמאי המקרקעין ארז כהן

קורס פרקטיקום שמאות מקרקעין 2024

קורס פרקטיקום נועד להכשיר את שמאי העתיד בפן המעשי ולשפר את סיכוייהם להתקבל להתמחות במשרדים. מה לומדים בקורס? כמה זמן הוא נמשך? וכמה זה עולה?

שלחו לנו הודעה

Main website contact form
חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

Main website contact form

נדלן מעניין אותך?
כדאי שנדבר:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

Main website contact form