העלאת ריבית במשק – מה היא תעשה למשכנתא שלכם?

לפני מספר שבועות פרסמה חטיבת המחקר של בנק ישראל תחזית לפיה צפויה ריבית בנק ישראל לעלות ברבע אחוז עד סוף השנה. כלי התקשורת מיהרו להכריז כי תם עידן הריבית האפסית והפרסומים הרבים בתקשורת גרמו לכם לשלוח לנו לא מעט שאלות על מה שצפוי לקרות. נצא לדרך.

מדוע בנק ישראל מעלה את הריבית?

ראשית, חשוב לציין כי הבנק עדיין לא הודיע על העלאת הריבית באופן רשמי ועוד מוקדם לבצע שינויים. למרות זאת, חשוב לזכור כי בנק ישראל מחוייב לשמירה על יציבות מחירים ולתמכיה במדיניות הממשלה שהיא יצירת צמיחה כלכלית.

פירוש הדבר הוא שבנק ישראל בוחן את רמת המחירים ואת הצפי לצמיחת המשק. בשנה האחרונה חלה עלייה מתמשכת באינפלציה, בניגוד לשנים האחרונות בהן היא היתה אפסית. כעת נכנסה האינפלציה לטווח היעד של בנק ישראל ומהסיבה הזו סביר להניח כי החלטתו של בנק ישראל להעלות את הריבית ברבע אחוז קרובה מבעבר.

איזה ישפיע על המשכנתא שלי?

כאשר באים לבחון את שאלת השפעתה של הריבית, יש לקחת בחשבון שני גורמים עיקריים:

גובה הריבית וקצב העלאתה.

פעמים רבות אנו שומעים מבשרי שחורות אשר מבצעים חישובים מהירים המתריאים על גובה החזר ההלוואה שייאלצו משקי הבית לשלם בהנחת ריבית כזו או אחרת.

הבעיה בניתוחים אלה היא שהם אינם משקללים את קצב העלאת הריבית במשוואה, ובכך מתעלם מהעלייה בשכר והאינפלציה החזויה במשק על פני התקופה. במילים אחרות, החזר של 100 שקלים היום, אינו שווה להחזר של אותם 100 שקלים בזמן כלשהו בעתיד בו רמות השכר ומדד המחירים יהיו שונים, ונתייחס לכך בהמשך.

נעבור לגובה הריבית. אם נניח משכנתא ממוצעת של מיליון שקל, נוכל לבצע חישוב פשוט ולהיווכח כי העלאת ריבית של רבע אחוז על רכיב הפריים (נניח 400 אלף ₪), מסתכמת בתוספת של כ-60 ₪ לחודש לשני בני הזוג יחדיו, תלוי באורך חיי המשכנתא והמסלולים הרלוונטים.

קורס יעוץ משכנתאות פרטים פה >>>

במילים אחרות, אם נניח כי קצב העלאת הריבית בישראל יהיה איטי, בדומה לשאר העולם, ניווכח כי גם קצב “מהיר” של 1% בשנה, אינו צפויה להדביק את גידול השכר הממוצע של המפרנס הישראלי. בשנים האחרונות עומד גידול השכר הממוצע על כ-2% בשנה (כ-200 ₪ למשכורת ממוצעת).

לא חם ולא קר

לסיכום, עדיין  להסיק מסקנות מרחיקות לכת על עתידם של נוטלי המשכנתאות ושוק הנדל”ן, וזה בשונה מהשקעות נדלן בארהב לדוגמא. מרבית משקי הבית בישראל מחזירים משכנתא שתואמת היטב את רמת השכר שלהם, זאת בעקבות רגולציה של בנק ישראל והמפקח על הבנקים. אם לשפוט על פי נסיון העבר, ניתן לראות כי העלאת ריבית מדורגת ואיטית אינה צפויה לזעזע את המשק. גורמים משמעותיים יותר עבור משקי הבית צפויים להיות שיעור התעסוקה והצמיחה הכוללת במשק, כפי שהיו לאורך ההיסטוריה הכלכלית של ישראל.

אם יש לכם שאלה על נדל”ן או שאתם מעוניינים להצטרף למסלול שמאי המקרקעין של מכללת אפיק, השאירו את פרטיכם בטופס שבצד האתר וניצור עמכם קשר.

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

פוסטים נוספים

קורס פרקטיקום מכללת אפיק. המרצה שלומי חכמוב ושמאי המקרקעין ארז כהן

קורס פרקטיקום שמאות מקרקעין 2024

קורס פרקטיקום נועד להכשיר את שמאי העתיד בפן המעשי ולשפר את סיכוייהם להתקבל להתמחות במשרדים. מה לומדים בקורס? כמה זמן הוא נמשך? וכמה זה עולה?

שלחו לנו הודעה

Main website contact form
חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

Main website contact form

נדלן מעניין אותך?
כדאי שנדבר:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

Main website contact form