קורסים אונליין הם העתיד למה האקדמיה משקרת לכם ?- מכללת אפיק

אם תמיד הייתם סקפטים בנוגע לאוניברסיטה, עכשיו יש לכם סיבה טובה לכך. ספר חדש מאת החוקרים תמר ועוז אלמוג נושא את השם "כל שקרי האקדמיה", ובו הם חושפים בזה אחר זה את העיוותים שבלימודי התארים, הזיוף והרמייה שבהשכלה הגבוהה של העת הנוכחית ומגיעים לתובנה קריטית להמשך הדרך: קורסים אונליין הם העתיד של ההשכלה הגבוהה.
סטודנטים עם כובעים מסיימים קורס שמאות

ספר חדש ומדהים מפי החוקרים תמר ועוז אלמוג מנפץ את כל מה שחשבתם על ההשכלה הגבוהה ומבהיר למה חשובים קורסים אונליין. טוב נו, אולי לא חשבתם את זה, אבל ודאי טיפטפו לכם את זה מגיל צעיר: “תלך לאוניברסיטה”, “תעשי תואר”, כולנו שמענו את המשפטים הללו אך רובנו הרגשנו שמשהו לא כשורה. כעת מגיע ספר שלראשונה מנפץ את חומות ההגנה של האוניברסיטאות. בראיון שהעניקו בני הזוג תמר ועוז אלמוג לאתר מקור ראשון הם סיפרו ארוכות על ספרם, שסוקר את בעיותיה של מערכת ההשכלה הגבוהה.

העלות שחונקת את המצוינות

תלמיד לומד במחשב קורסים אונליין

הבעיה הראשונה של מערכת ההשכלה הגבוהה היא כלכלית. בניגוד למוסדות פרטיים, מוסדות ציבוריים נוטים להישען על התמיכה הממשלתית ובדרך זו לנפח את תנאי ההעסקה של הבכירים בהם, כאשר את החשבון העתידי תשלם האוניברסיטה הרבה אחרי שמנהליה לא יהיו בה.

בישראל התופעה הזו ידועה בשם “פנסיה תקציבית”. משמעות הפנסיה התקציבית היא כי האוניברסיטה מעסיקה את המרצים הבכירים והם זכאים לפנסיה עתידית כלשהי, אך שלא כמו גופים פרטיים האוניברסיטה לא מפרישה לפנסיה עבורם, אלא רק מבטיחה להם הבטחה עתידית שאינה מגובה בכסף. באופן זה נכנסו אוניברסיטאות בארץ לחובות אדירים שאינן יכולות לשלם, כאשר רק לאחרונה קיבלה האוניברסיטה העברית 700 מילון ₪ בתמורה להתחייבותה לרפורמה מקיפה במטרה להילחם במשבר.

בעקבות המצב הקשה, מתקיימת העלאה הדרגתית של שכר הלימוד לסטודנטים, אך זו לא מספיקה בשביל לכסות את הפער. כתוצאה מכך מעסיקות האוניברסיטאות ברחבי העולם עובדי קבלן באיכות ירודה יותר, רק בשביל לאפשר את שכרם של המרצים הוותיקים ועוד אינספור “תרגילים” שהשפעתם העיקרית היא ירידת איכות הלימודים.

קביעות לוותיקים, מעט תקנים לצעירים

האפקט המרכזי של המצב בו אקדמאים רבים כל-כך מתחרים על תקנים מעטים כל-כך היא זינוק משמעותי בכמות על פני האיכות. כל חוקר באוניברסיטה מכיר את התופעה בה הוא נדרש לפרסם כמות גבוהה מאוד של מחקרים במטרה לפרסמם בכתבי עת רבים ככל האפשר. שיטה זו לא יעילה מבחינה מקצועית ומובילה לירידה קיצונית באיכות הפרסומים. המציאות שבה מי שמפרסם יותר פרסומים מגדיל את סיכוייו להתקדם באוניברסיטה מבטיחה למעשה שהחוקרים המעמיקים והמקצועיים ביותר ינופו החוצה.

בעיה נוספת שנובעת מהקביעות באוניברסיטאות היא חוסר המוטיבציה להשתפר ולהתאמץ. רבים מבין הסטודנטים באוניברסיטאות משתפים את חוויותיהם השליליות מההרצאות הלא מובנות והחשק הירוד של הסגל הבכיר במהלך ההרצאות. כאשר אין מוטיבציה להשתפר, המוטיבציה האלטרנטיבית היא בהכרח להתנוון.

עלייתם של קורסים אונליין

במהלך הראיון מציגים החוקרים את חזונם לעתיד ההשכלה הגבוהה, עתיד שאינו זר לסטודנטים שכבר לומדים קורסים אונליין. לטענתם, מה שראינו בתקופת הקורונה הוא הצצה אל העתיד, אל עולם שאותו אין דרך אחרת לתאר מאשר במילים: “דמוקרטיזציה של ההשכלה הגבוהה”. לטענתם בעתיד הלא רחוק ייעלם ערכם של התארים האקדמיים מהעולם וההוראה תתפור את עצמה למידותיו של כל סטודנט וסטודנט באופן פרטני, כולל לוח הזמנים שלו.

למרות התיאורים המרוחקים, חלק ניכר מהמציאות שבספר לובשת פנים וצורה כבר היום. למשל, חשיבותו של התואר האקדמי הולכת ומאבדת מערכה, ועליית האינטרנט חשפה רבים מהסטודנטים הצעירים לעולם פשוט ונגיש יותר של עבודה מהמחשב עבור עסקים בכל רחבי העולם. המגמה הזו צפויה להימשך גם בשנים הקרובות.

מי שמרוויחות מהמצב הן המכללות, לרבות אלו מהן שמציעות לימודי תעודה בעזרת קורסים אונליין. לימודי התעודה הם היום דבר חשוב יותר מתואר, כיוון שהמעסיק יודע שהעובד למד את המקצוע המדוייק שאליו הוא מתראיין, ולא תואר ערטילאי ותיאורטי שאין לדעת אם יעזור לו או לא במהלך עבודתו.

אז אם חשבתם האם כדאי ללמוד שמאות מקרקעין אונליין, אתם מבינים עד כמה זה נכון.

העולם משתנה

האם כל מה שלימדו אתכם על האוניברסיטה היו שקרים וחצאי אמיתות? התשובה ככל הנראה שלילית. באוניברסיטה ישנם תחומים שונים, כאשר החוגים הריאלים והמדעים המדוייקים סובלים פחות מאחרים מירידת האיכות. עם זאת, גם מסלולים אלה אינם חסינים למגמה הגלובלית של ההשכלה הגבוהה וצפויים לאבד את יוקרתם למכללות האונליין.

לסיכום אפשר לומר שבעולם שבו כבר כמעט רוב העבודות נעשו במחשב ואפשר לעשותן מרחוק, גם הלימודים צריכים להתאים את עצמם למציאות המשתנה. יותר ויותר מכללות וגם אוניברסיטאות מבינות שהתרגול האמיתי לחיי העבודה הוא מול המחשב, בכל מקום ובכל זמן. מכללת אפיק גאה להיות מהמכללות הראשונות שהבינו את חשיבות לימודי האונליין והגיעה לתוצאות.

מעוניינים ללמוד אונליין?

לחצו כאן לשמאות רכוש >>

לחצו כאן לשמאות מקרקעין >>

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

פוסטים נוספים

שלחו לנו הודעה

Main website contact form
חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

טופס ראשי
הסכמה לתקנון

ההכשרה המקיפה בישראל

100% אונליין
5 תעודות מקצוע

לקבלת המדריך למייל:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

טופס ראשי
הסכמה לתקנון