הקונפליקט של שמאי הרכב

הארגון לקידום והעשרת שמאים מכיר מקרוב את מרחב העבודה המורכב ששמאי הרכב בישראל נאלצים לעבוד בו. בתחום בו חברות הביטוח נותנות את הטון מצפות מהשמאים להערכת נזק נמוכה כתנאי להמשך העבודה מולם. רפורמה חדשה אותה מקדמת רגב נוגעת ליוזמה של קודמה בתפקיד אודות יצירת מחירון רכב לאומי.

כמעט כמו בכל תחום אחר, גם בתחום הביטוח לרכב מוצאים עצמם שמאי רכב רבים עומדים מול דילמה מקצועית ומוסרית כאחת. שמאים רבים בישראל, שחלקם הניכר מהווה גם את עמוד השדרה של הארגון, מודעים לחשיבות הרבה בעבודתם, כשהם מצפים מעצמם, כפי שלמדו והורגלו, לתת הערכת נזק מדויקת לכלי רכב שונים מבלי להתייחס לגורמים חיצוניים להם אינטרס צר שהערכת הנזק תהה גבוהה או נמוכה.

חברות הביטוח בישראל, שעובדות עם שמאים, אינן מצהירות בפני כל שהן מצפות ודורשות משמאי הרכב לתת הערכות נזק נמוכות למול הנזקים אליהם נחשפים אותם שמאים. מנגד, שמאים רבים יודעים להעיד שהציפייה של חברות הביטוח להערכת נזק נמוכה נעשית בדרך אחרת שמבהירה לכל שמאי שאם ירצה להמשיך ולעבוד עם חברות הביטוח הגדולות בשוק עליו "ליישר קו" עימן.

ארגון לקידום והעשרת שמאים מודע כמובן לתופעה שקיימת ומגנה אותה בכל תוקף. הארגון פועל בסיוע ובהשמת שמאים ומתמחים בתחילת דרכם בתחום משרדי השמאות וחברות הביטוח, תוך שימת דגש ומעקב אודות מרקם היחסים בין אותם שמאים העובדים עבור חברות הביטוח השונות.

בראיון ל"רדיו קול רמלה" שנערך במרץ 2019 סיפר יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים בישראל, כי האיגוד עובד מול מספר גורמים, בין היתר משרד התחבורה, אגף שוק ההון וכמובן חברות הביטוח השונות. יגן מציין בראיון כי השמאים "משתדלים בסופו של יום להתנתק מחברות הביטוח על מנת שנוכל לבצע את עבודתנו בצורה יותר אובייקטיבית, ללא משוא פנים על מנת שהצרכן יוכל לקבל את השירות הכי הגון". יגן מודע לכך ש"ידה של המבטחת היא הרבה יותר מהותית והמשקל המקצועי שלה הרבה יותר מיומן מאשר הצרכן ואנו כשמאים אמורים לאזן בין הצרכן לבין חברת הביטוח".

את מרקם היחסים הסבוך הטיב לתאר עוד ב-2014 אבנר פלור, סמנכ"ל התנועה של משרד התחבורה דאז, כשאמר ל"דה מרקר" כי מקצוע השמאות הינו מקצוע "שעוסק בהערכת נזקים כתוצאה מתאונה ומעוד דברים, השמאי מבחינתנו הוא כמו שופט – הגוף שמספק עמדה מקצועית ואובייקטיבית ומשמש כגורם שמאזן בין הלקוח, המוסך וחברות הביטוח. בתאונה, הלקוח רוצה לקבל את הרכב במצבו טרום התאונה הכי מהר ועם החלקים הכי טובים, המוסך רוצה לתת שירות טוב וגם להרוויח, חברת ביטוח רוצה לצאת עם מינימום הוצאות והשמאי הוא בעל ההכשרה הנדרשת לביצוע עבודתו בצורה הכי מקצועית ונטולת אינטרסים והוא למעשה גוף המאזן בין כל הגורמים".

העיסוק בנושא דל ואינו מקבל התייחסות ראויה. כניסתה של מירי רגב כשרת התחבורה יש ומפיח תקווה מחודשת אצל שמאים בתחום הרכב שרואים כיצד השרה החלה לקדם שינויים במשרד, כשבתחילת יולי הודיעה כי היא פועלת לחדש יוזמה אודות מחירון לאומי לרכבים. יוזמה זו מצד השרה יכולה ללמד על כוונתה ללמוד לעומק את תחלואות ענף הרכב והביטוח בישראל ובכך לתת מענה למקום הבעייתי בו מוצאים עצמם שמאי הרכב בין חברות הביטוח מבוטחים. 

רוצה לקדם את הקריירה שלך ?

השאר לנו את הפרטים שלך ונחזור אליך בהקדם האפשרי 

הכתבות החמות מעולם השמאות

הפודקאסטים החמים מעולם השמאות

צרו קשר